Τί είναι η Ανδανία; Το όνομα του Καποδιστριακού Δήμου που είχε έδρα στο Διαβολίτσι, θα απαντήσουν οι περισσότεροι. Οι διαβασμένοι θα πουν ότι ήταν η πρώτη πρωτεύουσα της Μεσσηνίας, το βασίλειο του Πολυκάονα και της Μεσσήνης. Στο εξής, όμως, η λέξη Ανδανία θα σημαίνει ξεδίψασμα, δροσιά…
Ανδανία ονομάζεται το νερό που ξεκινά η πίνει η Νότια Πελοπόννησος και εμφιαλώνεται στο Διαβολίτσι. Ο Βασίλης Χαρίτσης, ο χημικός μηχανικός με μεταπτυχιακές σπουδές στη βιομηχανία της εμφιάλωσης στη Νέα Υόρκη και την Ισπανία και με εντυπωσιακό βιογραφικό στο συγκεκριμένο τομέα, είναι ο άνθρωπος που στο εξής θα ξεδιψά τους Μεσσήνιους και τους Πελοποννήσιους με το νερό του τόπου τους.
«Η Μεσσηνία έχει πλέον το δικό της εμφιαλωμένο νερό. Ένα νερό το οποίο ύστερα από μια δεκαετία εξετάσεων δεν παρουσίασε το παραμικρό πρόβλημα. Είναι άψογο και από χημικής πλευράς και ειδικά από μικροβιακής πλευράς», μας λέει ο Βασίλης Χαρίτσης, ο οποίος μας ξενάγησε στο υπερσύγχρονο εμφιαλωτήριό του, που έχει δημιουργηθεί στις εγκαταστάσεις της επιχείρησής του ERGOPACK ABEE, στο Διαβολίτσι.
Το νερό Ανδανία αντλείται με γεώτρηση στο Διαβολίτσι και, όπως σημειώνει ο Βασίλης Χαρίτσης, «είναι καθαρά υπόγειο νερό. Έχουμε απομονώσει όλα τα επιφανειακά επίγεια νερά, έχουμε πάει κάτω από το πέτρωμα των βουνών που είναι γύρω μας και βρήκαμε τη φλέβα. Η γεώτρηση είναι στα 85 μέτρα βάθος και το νερό είναι αρτεσιανό, δέκα μήνες το χρόνο βγαίνει μόνο του επάνω. Το νερό αυτό έχει πολλά χαρακτηριστικά, είναι ένα φυσικό μεταλλικό νερό και ένα νερό πηγής. Έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία και μέσα στον επόμενο χρόνο θα έχουμε και αυτή την αναγνώριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση».
… είναι ένα φυσικό μεταλλικό νερό και ένα νερό πηγής
Γιατί, όμως, Ανδανία; Προφανώς το συγκεκριμένο όνομα έδωσε στο νερό του ο Βασίλης Χαρίτσης λόγω της καταγωγής του από τη συγκεκριμένη περιοχή. Ο ίδιος μας λέει: «Στην περιοχή μας ο Παυσανίας προσδιορίζει την έδρα της πρώτης πρωτεύουσας των Μεσσηνίων, την Ανδανία, την πόλη του Αριστομένη. Επιπλέον, όμως, και ο Παυσανίας αναφέρεται σε μια μεγάλη πηγή της εποχής εκείνης. Αυτές οι πληροφορίες που μας δίνει ο περιηγητής μάς ενέπνευσαν και εμάς να δώσουμε το συγκεκριμένο όνομα στο νερό μας».
Το νερό Ανδανία έχει και ωραίο όνομα, είναι πραγματικά δροσιστικό, «φτιάχνεται» στην περιοχή μας, έχει όμως και ιδιαίτερα καλόγουστη και πρωτότυπη συσκευασία, σε φιάλη με μπλε απόχρωση και ξεχωριστό σχήμα. «Είπαμε να πρωτοτυπήσουμε στη συσκευασία –μας λέει ο Βασίλης Χαρίτσης. Εκτός από τις φιάλες των 50 και 100ml, έχουμε και των 5 και 10 λίτρων, που είναι κυρίως για το σπίτι, δεν πολυκυκλοφορούν. Θα πρωτοτυπήσουμε, όμως, ακόμη περισσότερο, με μια επιπλέον συσκευασία, με νερό σε ποτήρι, για καφετέριες, αεροπλάνα κ.λπ. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα άλλη τέτοια συσκευασία. Θα ανοίγει με καπάκι αλουμινίου, όπως περίπου ανοίγουν τα καπάκια στα κεσεδάκια με γιαούρτι».
Σε πρώτη φάση ο στόχος είναι το νερό Ανδανία να κερδίσει ένα όχι ευκαταφρόνητο μερίδιο αγοράς σε τοπικό επίπεδο, όχι μόνο στη Μεσσηνία, αλλά στη Νότια Πελοπόννησο. Άλλωστε, στην περιοχή αυτή δεν εμφιαλώνεται άλλο ντόπιο νερό, παρά τον υδατικό της πλούτο. Το κίνητρο για τους εμπόρους και επαγγελματίες, προκειμένου να προωθήσουν το νερό Ανδανία δεν είναι αδιάφορο. Σημειώνει ο Βασίλης Χαρίτσης: «Είναι σημαντικό ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στην αγορά στην οποία στοχεύουμε, που σημαίνει ότι το μεταφορικό κόστος είναι μειωμένο. Εμείς δίνουμε τη δυνατότητα στον οποιονδήποτε πελάτη να αγοράζει σε ικανοποιητικές τιμές και σε μικρές ποσότητες, ώστε να μη δεσμεύει χρήματα. Μέχρι τώρα για να επιτυγχάνονται καλές τιμές γινόταν συναλλαγή για μεγάλες ποσότητες, που σημαίνει ότι έπρεπε να δεσμευτεί ένα σημαντικό ποσό για το κλείσιμο της συμφωνίας, έπρεπε να υπάρχει αποθηκευτικός χώρος, ενώ μπαίνουν και θέματα ποιότητας του νερού λόγω της έκθεσής του σε συνθήκες που δεν είναι οι καταλληλότερες. Αντίθετα, εμείς έχουμε τη δυνατότητα να δίνουμε μικρές ποσότητες σε καλές τιμές. Εδώ ένας συνεργάτης μας μπορεί να πάρει 2-3 παλέτες αντί για 25 που παίρνει ένα φορτηγό, για παράδειγμα. Σε αυτό το σημείο βασίζεται όλη η κίνησή μας».
Ο εμφιαλωτής από την περιοχή της Ανδανίας μάς μίλησε για το νέο αυτό επιχειρηματικό βήμα με σιγουριά, φαινόταν να γνωρίζει καλά τι δουλειά ξεκίνησε, τι απαιτήσεις έχει, ποια είναι τα ρίσκα της. Και πώς να μη γνωρίζει, όμως, με τη διαδρομή που έχει κάνει. Σπούδασε χημικός μηχανικός στο Πολυτεχνείο και ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στην ΗΒΗ-Παναγόπουλος, στο εμφιαλωτήριο νερού στο Λουτράκι. Η εταιρία στη συνέχεια αγοράστηκε από την PEPSICO International, τον αμερικανικό κολοσσό. Έγινε διευθυντής του εργοστασίου στο Λουτράκι και ειδικός της εταιρίας σε παγκόσμιο επίπεδο στα θέματα εμφιάλωσης νερού. Έκανε, επίσης, μεταπτυχιακές σπουδές στη Νέα Υόρκη και την Ισπανία στο Bottling university και όπως τονίζει, «ήμουν τυχερός που ανδρώθηκα σε μια πολυεθνική εταιρία αυτού του είδους, με 700.000 εργαζομένους και ήμουν από τα στελέχη της που είχαν ξεχωρίσει.
Κάποια στιγμή, όμως, θέλησα να κάνω τα δικά μου, παραιτήθηκα και συνέχισα στο κομμάτι αυτό ως σύμβουλος στην 3Ε, στη NESTLE και σε άλλες επιχειρήσεις, στον τομέα του νερού πάντα. Εργάστηκα και ως ιδιώτης, αναπτύσσοντας συνεργασίες με κάποιους συνεταίρους με βιομηχανίες επάνω στα υλικά συσκευασίας και στις εγκαταστάσεις, στήνοντας εργοστάσιο εμφιάλωσης νερού και αναψυκτικών. Στο διάστημα που είχα φύγει από την PEPSI-COLA, παρότι δεν αντιπροσώπευα κάποια εταιρία, ήμουν πρόεδρος των εμφιαλωτών νερού Ελλάδας, μια ένωση στην οποία συμμετείχαν όλες οι μεγάλες εταιρίες, η NESTLE, η AMSTEL, η 3Ε, η PEPSI, το Ζαγόρι, ο Βίκος κ.ά. Στην ένωση αυτή ήμουν πρόεδρος επί δέκα χρόνια, από το 1995 έως το 2005».
Κλείνοντας, η εταιρία ERGOPACK, του Βασίλη Χαρίτση, είναι γνωστή στο χώρο της και ξεκίνησε με υλικά συσκευασίας, πλαστικά πώματα κατά βάση για εμφιαλωτήρια νερού. Τροφοδοτούσε εμφιαλωτήρια σε όλη την Ελλάδα, τα οποία δεν είχαν δική τους παραγωγή σε πώματα. Ακολούθως ξεκίνησε να φτιάχνει φιάλες PET, κυρίως μικρές και για την τοπική αγορά. Συνέχισε με μεγάλες φιάλες των 5 και 10 λίτρων, ενώ φέτος πρωτοτύπησε με μια φιάλη 17,5 λίτρων, ιδανική για τη διακίνηση του ελαιολάδου, σε αντικατάσταση του 16κιλου τενεκέ. Η μεγάλη αυτή φιάλη είχε πέρσι πολύ μεγάλη απήχηση, παρότι βγήκε λίγο αργά, φέτος δε ο Βασίλης Χαρίτσης αναμένει ότι η αγορά θα γεμίσει με αυτό το μπουκάλι. Τέλος, η εταιρεία ασχολήθηκε και με τις μελέτες και κατασκευές φωτοβολταϊκών πάρκων, ένα αντικείμενο που έχει πλέον περατωθεί.
Πηγή: Flash της Μεσσηνίας